ADSL و ADSL2+ چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده : مدیر پرتال ایتانت     دسته بندی : مخابرات

ابتدا بیایید ببینیم عبارت مخفف شده adsl چیست. Asymmetric digital subscriber line یا همان «خط مشترک دیجیتال نامتقارن» فناوری نوینی است که ما آن را به نام adsl می شناسیم. Adsl  به عبارتی نوعی فناوری خط مشترک دیجیتالی (DSL) است، یک فناوری ارتباطات داده که انتقال داده‌ها را  از طریق خطوط تلفن مسی سریع تر از یک مودم باند صوتی معمولی امکان‌پذیر می‌سازد. ADSL با خط مشترک متقارن دیجیتال کمتر رایج (SDSL) متفاوت است. ارائه دهندگان خدمات اینترنتی معمولاً ADSL را به عنوان یک سرویس دسترسی به اینترنت در درجه اول برای دانلود محتوا از اینترنت به بازار عرضه می کنند، نه آپلود. برای همین است که عمدتا سرعت دانلود چندین برابر سرعت آپلود است.

adsl چگونه کار می کند؟

ADSL با استفاده از طیف بالاتر از باند مورد استفاده در تماس های تلفنی صوتی کار می کند. با یک فیلتر DSL، که اغلب به آن splitter اسپلیتر می گویند، باندهای فرکانس ایزوله می شوند، که امکان استفاده همزمان از یک خط تلفن را برای سرویس ADSL و تماس های تلفنی فراهم می کند. ADSL عموماً فقط برای فواصل کوتاه از مرکز تلفن، معمولاً کمتر از 4 کیلومتر نصب می شود، اما اگر امکان داشته باشد، از 8 کیلومتر نیز فراتر می رود.

در مرکز تلفن، خط به طور کلی به یک مالتی پلکسر دیجیتالی دسترسی به خط مشترک (DSLAM) خاتمه می یابد که در آن تقسیم کننده فرکانس دیگری سیگنال باند صوتی را برای شبکه تلفن معمولی جدا می کند. داده های حمل شده توسط ADSL معمولاً از طریق شبکه داده شرکت تلفن هدایت می شوند و در نهایت به یک شبکه پروتکل اینترنت معمولی می رسند.

اما دلایل بازاریابی برای اتصال adsl چیست. این است که اولاً، اکثر کاربران اینترنت بیشترین نیازشان برای دانلود است و کمتر سراغ آپلود محتوا می روند. به عنوان مثال، در یک مرور وب معمولی، کاربر از تعدادی از وب سایت ها بازدید می کند و باید داده هایی را که شامل صفحات وب سایت، تصاویر، متن، فایل های صوتی و غیره است را دانلود کند، در حالی که فقط مقدار کمی از داده ها را آپلود می کنند. زیرا تنها داده‌های آپلود شده، داده‌هایی هستند که برای تایید دریافت داده‌های بارگیری شده (در اتصالات TCP بسیار رایج) یا هر داده‌ای که کاربر در فرم‌ها وارد می‌کند استفاده می‌شود. این توجیهی برای ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی فراهم می‌کند تا خدمات گران‌تری برای کاربران تجاری که میزبان وب‌سایت‌ها هستند و به سرویس آپلود نیاز دارند، ارائه دهند. ثانیاً، ارائه دهندگان خدمات اینترنت، به دنبال جلوگیری از بارگذاری بیش از حد روی اتصالات اصلی خود، به طور سنتی سعی کرده اند استفاده هایی مانند اشتراک گذاری فایل را که بارگذاری های زیادی ایجاد می کند، محدود کنند.

در حال حاضر بیشتر ارتباطات ADSL بصورت تمام دوبلکس full-duplex است. ارتباط ADSL تمام دوبلکس معمولاً روی یک جفت سیم توسط دوبلکس تقسیم فرکانس (FDD)، دوبلکس لغو اکو (ECD) یا دوبلکس تقسیم زمانی (TDD) به دست می‌آید.

ADSL در ابتدا در دو نسخه (مشابه VDSL) یعنی CAP و DMT وجود داشت. CAP تا سال 1996 استاندارد واقعی برای استقرار ADSL بود که در 90 درصد از تاسیسات ADSL در آن زمان به کار گرفته شد. با این حال، DMT برای اولین استانداردهای ITU-T ADSL، G.992.1 و G.992.2 (به ترتیب G.dmt و G.lite نیز نامیده می شود) انتخاب شد. بنابراین، تمام اتصال های مدرن ADSL بر اساس طرح مدولاسیون DMT است.

تفاوت dsl و adsl چیست؟

اینترنت پهن باند به دلیل کارایی و سرعت بالا پرکاربردترین شکل اتصال به اینترنت است. DSL اصطلاحی عمومی برای خدمات خط مشترک دیجیتال است. در حالی که ADSL تنها یکی از انواع آن است. DSL (Digital Subscriber Line) به اینترنتی اشاره دارد که از اتصالات دیجیتال بین مودم و خط تلفن استفاده می کند. ADSL به معنای خط مشترک دیجیتال نامتقارن است که در آن سرعت داده ارسالی به عنوان upstream و داده های دریافتی به عنوان downstream شناخته می شود. هر دو اتصالات پرسرعت اینترنت هستند که می توانند روی خط تلفن فعلی شما کار کنند. برای استفاده از هر دو نوع سرویس، نیازی به ارتقای اتصال تلفن خود نیست. جدای از این، هر دو DSL و ADSL با خدمات تلفن شما تداخلی ندارند و می توانند به طور همزمان و بدون هیچ مشکلی استفاده شوند.

ADSL به شما این امکان را می دهد که داده ها را سریعتر از آپلود، دانلود کنید و از این رو به آن "نامتقارن" می گویند. به طور کلی، از آنجایی هنگام استفاده از اینترنت، دانلود بیشتر از آپلود اتفاق می افتد، همیشه سرعت دانلود بالاتر است. اتصال DSL با استفاده از سیم های استفاده نشده در شبکه تلفن شما برای انتقال سیگنال ها کار می کند. سیم های مسی که برای سیگنال های صوتی طراحی شده اند نیز می توانند پهنای باند قابل توجهی را حمل کنند. به عبارتی دیگر، DSL و ADSL بر خدمات تلفن شما تأثیری نمی گذارند، زیرا برخی از سیم ها برای انتقال سیگنال های صوتی و برخی دیگر برای انتقال سیگنال های دیجیتال استفاده می شوند. ADSL از یک مودم مخصوص و یک میکرو فیلتر در خط تلفن مشترک برای انتقال داده ها استفاده می کند.

وقتی روی اتصال ADSL کار می کنید، تا زمانی که برق روشن باشد، کامپیوتر شما همیشه به اینترنت متصل خواهد بود. هنگامی که رایانه را روشن می کنید، به طور خودکار به اینترنت متصل می شود، مگر اینکه به صورت دستی آن را قطع کنید. البته سرعت و در دسترس بودن سرویس DSL شما ممکن است به فاصله خانه یا محل کار شما تا دفتر تلفن مجاور بستگی داشته باشد. سرعت می تواند در خارج از شهر کم باشد و همچنین خطوط مسی گرم و ترافیک محله نیز می تواند بر سرعت پهنای باند تأثیر بگذارد.

adsl2+ چیست؟

ADSL2 و ADSL2+ پیشرفت‌هایی برای فناوری پهنای باند اصلی ADSL هستند و می‌توانند سرعت‌های بالاتری را ارائه دهند. حداکثر سرعت اتصال ممکن برای ADSL2/2+   24 مگابیت در ثانیه است که به طور قابل توجهی بالاتر از حداکثر 8 مگابیت در ثانیه برای ADSL است. اصطلاح "ADSL2+" اغلب به تنهایی استفاده می شود، اما تجهیزاتی که قادر به پشتیبانی از ADSL2+ هستند از ADSL2 نیز پشتیبانی می کنند.

اما تفاوت این فناوری با adsl چیست. تفاوت اصلی بین ADSL، ADSL2 و ADSL2+ در این است که ADSL2+ از دو برابر پهنای باند در طول سیم‌های مسی نسبت به ADSL2 استفاده می‌کند. در حالی که ADSL2 دقیقاً از همان پهنای باند ADSL استفاده می کند. ADSL2+ معمولاً برای مسافت‌های کوتاه‌تر (از مبادله) و ADSL2 معمولاً حالت ترجیحی کار برای فواصل طولانی‌تر است.

بیشترین مزیت ADSL2+ برای کاربران، پهنای باند واقع در نزدیکی یک مرکز تلفن (عمدتاً به دلیل پهنای باند وسیع‌تر مورد استفاده در ADSL2+) است. به عنوان مثال، اگر در فاصله 2 کیلومتری مرکز تلفن خود قرار دارید (مطابق با افت خط حدود 28 دسی بل)، می توانید انتظار داشته باشید که سرعت اتصال downlink خود را دو برابر کنید، یعنی از 8 مگابایت به 16 مگابیت بر ثانیه برسید. همچنین به عنوان مثال، یک کاربر نسبتاً دور که در 3 کیلومتری مرکز تلفن قرار دارد و در حال حاضر به سرعت 6.9 مگابیت در ثانیه با ADSL می‌رسد، می‌تواند سرعت دانلود را به 9.0 مگابیت در ثانیه با ADSL2+ افزایش دهد.

راه های رفع مشکل adsl چیست؟

اگر از سرعت پهنای باند فعلی خود ناراضی هستید یا مشکلاتی با ADSL دارید، احتمال زیاد می خواهید بدانید که راه های رفع مشکل adsl چیست. کارهای زیادی برای بهبود عملکرد و سرعت می توانید انجام دهید. چند نمونه از این کارها عبارتند از:

·         قرار دادن مودم خود در کنار سوکت اصلی و اجتناب از استفاده از کابل های داخلی

·         بهینه سازی هدف "حاشیه SNR" با استفاده از یک مودم مجهز

·         پیاده سازی کیفیت خدمات با مدیریت صف هوشمند در روتر خود برای اطمینان از اولویت بندی ترافیک مهم

·         ارتقاء تجهیزات

·         اتصال دستگاه ها با کابل اترنت، در صورت امکان، به جای استفاده از WiFi

·         بهینه سازی وای فای (با استفاده از 5 گیگاهرتز به جای 2.4 گیگاهرتز، استفاده از نقاط دسترسی متعدد و انتخاب دستی کانال ها).

مودم adsl چیست؟

مهم ترین تجهیزاتی که برای اتصال به اینترنت ADSL نیاز است، یک مودم یا به اصطلاح روتر است. اما مودم adsl چیست و چگونه کار می کند؟ به طور خلاصه مودم adsl دستگاهی الکترونیکی که از یک طرف به خط تلفن دارای اینترنت adsl و از طرفی دیگر به توسط کابل یا وای فای به دستگاه هایی همچون لپ تاپ، موبایل، تبلت و ... متصل می شود. مودم های ADSL تا قبل از فراگیر شدن فناوری Wi-Fi تنها از طریق کابل های اترنت به دستگاه های دیگر متصل می شدند. اما در حال حاضر همه مودم های adsl علاوه بر داشتن چندین درگاه اترنت، از وای فای های پرقدرتی نیز بهره می برند. تا جایی که امروزه بیشتر دستگاه ها از طریق وای فای به مودم adsl متصل می شوند. هرچند تجربه ثابت کرده که سرعت اینترنت با اتصال اترنت به مراتب بیشتر از وای فای است. اما سهولت در اتصال و مزیت هایی همچون اتصال در حرکت، اتصال وای فای را ارجحیت داده است.

جمع بندی adsl چیست؟

در این مقاله سعی شده پاسخی جامع برای پرسش adsl چیست داده شود، تا اگر می خواهید از این خدمات اینترنتی استفاده کنید، آگاهی اولیه داشته باشید. به خصوص که چند سالیست adsl در کشور ما گسترش و محبوبیت زیادی پیدا کرده و به خصوص خدمات اینترنت پرسرعت ADSL مخابرات هر روزه کاربران جدیدی می پذیرد. پس اگر می خواهید به تازگی ADSL تهیه کنید، به دنبال به روز ترین و پرسرعت ترین فناوری موجود در بین ارائه دهندگان خدمات اینترنتی باشید تا از حداکثر سرعت موجود استفاده کنید.

ایتانت بزرگترین ارائه دهنده سرویس پر سرعت اینترنت مخابرات و اینترنت فیبر نوری ftth در ایران می باشد. در صورت نیاز می توانید از صفحات قیمت اینترنت و شارژ اینترنت نیز اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین در صفحه اخذ نمایندگی سرویس اینترنت نیز می توانید درخواست خود را برای دریافت نمایندگی و همکاری با ما ارسال نمایید!

 

مقالات مشابه

اگر برای شارژ اینترنت مخابرات همیشه نیاز به اپراتور یا فردی دارید که این کار را برایتان انجام دهد، در این مقاله همراه ما باشید تا راه های مختلف شارژ اینترنت مخابرات که خودتان می توانید به راحتی طی

تا قبل از آمدن اینترنت، خطوط تلفن تنها برای تماس گرفتن یا نهایتا فکس فرستادن استفاده می شدند و بار سنگینی روی دوش آنها نبود. تا زمانی که اینترنت آمد و بخش مهمی از این خطوط مسی که کیلومترها زیر زمین کشیده

نظرات یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

×
درخواست های من
درخواست های مشاور
افزایش اعتبار کیف پول بستن
لطفا مبلغ مورد نظر را وارد نمایید
تومان