DNS چیست؟

نویسنده : مدیر پرتال ایتانت     دسته بندی : شبکه

خیلی خلاصه اگر بخواهیم DNS چیست را پاسخ دهیم، باید بگوییم که سیستم نام دامنه یا آنچه به اختصار به DNS معروف شده، به عبارتی دفترچه تلفن اینترنت است. انسان ها از طریق نام های دامنه مانند nytimes.com یا espn.com به اطلاعات آنلاین دسترسی دارند. از آنجایی که مرورگرهای وب از طریق آدرس های پروتکل اینترنت (IP) تعامل دارند، DNS نام دامنه را به آدرس های IP ترجمه می کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنتی را بارگیری کنند. هر دستگاه متصل به اینترنت دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است که سایر دستگاه ها برای یافتن دستگاه مورد نظر از آن استفاده می کنند. سرورهای DNS نیاز انسان را به حفظ آدرس‌های IP مانند 192.168.1.1 (در IPv4) یا آدرس‌های IP پیچیده‌تر الفبایی- عددی جدیدتر مانند 2400:cb00:2048:1::c629:d7a2 (در IPv6) از بین می‌برند.

DNS چگونه کار می کند؟

تا اینجا فهمیدیم DNS چیست، اما چگونه کار می کند؟ فرآیند کار DNS شامل تبدیل یک نام میزبان (مانند www.example.com) به یک آدرس IP مناسب برای رایانه (مانند 192.168.1.1) است. به عبارتی یک آدرس IP به هر دستگاه در اینترنت داده می شود و این آدرس برای یافتن دستگاه اینترنتی ضروری است. مانند آدرس خیابان برای یافتن یک خانه خاص. هنگامی که کاربر می خواهد یک صفحه وب را بارگیری کند، باید بین آنچه کاربر در مرورگر وب خود تایپ می کند (example.com) و آدرس ماشینی لازم برای مکان یابی صفحه وب example.com، ترجمه ای انجام شود. برای درک فرآیند پشت صحنه DNS، مهم است که در مورد اجزای سخت افزاری مختلفی که یک کوئری DNS باید بین آنها عبور کند، بدانید. چراکه برای مرورگر وب، جستجوی DNS در پشت صحنه انجام می شود و به غیر از درخواست اولیه نیازی به تعامل با رایانه کاربر ندارد.

4 سرور DNS در بارگذاری یک صفحه وب دخیل هستند:

Recursor DNS : این سرور را می توان به عنوان یک کتابدار در نظر گرفت که از او خواسته می شود تا کتاب خاصی را در جایی در کتابخانه پیدا کند. به عبارتی دیگر، سروری است که برای دریافت پرس و جوی کلاینت از طریق برنامه هایی مانند مرورگرهای وب طراحی شده است. معمولاً Recursor پس از آن مسئول ایجاد درخواست های اضافی به منظور برآوردن درخواست DNS مشتری است.

Root name server : این بخش اولین گام در ترجمه (حل کردن) نام های میزبان قابل خواندن توسط انسان به آدرس های IP است. می‌توان آن را مانند نمایه‌ای در کتابخانه در نظر گرفت که به قفسه‌های مختلف کتاب اشاره می‌کند.

TLD nameserver : (TLD) را می توان به عنوان یک قفسه خاص از کتاب ها در یک کتابخانه در نظر گرفت. این سرور گام بعدی در جستجوی یک آدرس IP خاص است و آخرین بخش از نام میزبان را میزبانی می کند (برای مثال در example.com، این سرور بخش com را ترجمه ی کند)

Authoritative Nameserver : این سرور نهایی را می توان به عنوان فرهنگ لغت روی قفسه ای از کتاب ها در نظر گرفت که در آن می توان تعریف یک نام خاص را پیدا کرد و آخرین توقف در جستجو است. اگر این سرور به رکورد درخواستی دسترسی داشته باشد، آدرس IP را برای نام میزبان درخواستی به Recursive DNS (کتابدار) که درخواست اولیه را انجام داده است، برمی گرداند.

مراحل جستجوی DNS چیست؟

دیگر بخش پاسخ به سوال DNS چیست، دانستن مراحل انجام آن است. برای اکثر مواقع، DNS مربوط به ترجمه نام دامنه به آدرس IP مناسب است. برای یادگیری نحوه عملکرد این فرآیند، به دنبال کردن مسیر جستجوی DNS در حین حرکت از مرورگر وب و بازگشت مجدد می تواند کمک کننده باشد. بیایید نگاهی به مراحل بیاندازیم.

توجه: اغلب اطلاعات جستجوی DNS به صورت محلی در داخل رایانه درخواست کننده یا از راه دور در زیرساخت DNS ذخیره می شود. معمولاً 8 مرحله در جستجوی DNS وجود دارد. هنگامی که اطلاعات DNS در حافظه پنهان ذخیره می شود، مراحل از فرآیند جستجوی DNS نادیده گرفته می شود که باعث سریعتر شدن آن می شود. مثال زیر تمام 8 مرحله را نشان می‌دهد. زمانی که که هیچ چیز در حافظه پنهان وجود ندارد.

8 مرحله در جستجوی DNS:

  1. کاربر «example.com» را در یک مرورگر وب تایپ می کند. درخواست به اینترنت سفر می کند و توسط یک حل کننده بازگشتی DNS دریافت می شود.
  2. سپس حل کننده یک DNS root name server را پرس و جو می کند.
  3. سپس این سرور با آدرس سرور DNS دامنه سطح بالا (TLD) (مانند .com یا .net)، که اطلاعات را برای دامنه های خود ذخیره می کند، به حل کننده پاسخ می دهد. هنگام جستجو برای example.com، درخواست ما به سمت .com است.
  4. سپس حل کننده درخواستی را به سرور TDL برای .com ارسال می کند.
  5. سپس سرور TLD با آدرس IP سرور نام دامنه پاسخ می دهد.
  6. در نهایت، حل‌کننده بازگشتی یک پرس و جو را به سرور نام دامنه ارسال می‌کند.
  7. سپس آدرس IP برای example.com از nameserver به حل کننده بازگردانده می شود.
  8. سپس حل‌کننده DNS با آدرس IP دامنه درخواستی، در ابتدا به مرورگر وب پاسخ می‌دهد.

 

هنگامی که 8 مرحله جستجوی DNS آدرس IP برای example.com را برگرداند، مرورگر می‌تواند درخواست صفحه وب را انجام دهد:

  1. مرورگر یک درخواست HTTP به آدرس IP ارسال می کند.
  2. سرور در آن IP صفحه وب را برای نمایش در مرورگر برمی گرداند.

انواع کوئری های DNS چیست؟

اینکه بدانیم کوئری های دی ان اس چه هستند، ما را در آگاهی از اینکه DNS چیست بیشتر راهنمایی می کند. در یک جستجوی DNS معمولی، سه نوع پرس و جو یا کوئری رخ می دهد. با استفاده از ترکیبی از این پرس و جوها، یک فرآیند بهینه برای DNS می تواند منجر به کاهش مسافت طی شده شود. در یک موقعیت ایده‌آل، داده‌های رکورد حافظه پنهان در دسترس خواهد بود که به DNS اجازه می‌دهد یک پرس و جوی غیر بازگشتی را برگرداند.

3 نوع پرس و جو DNS:

  1. کوئری بازگشتی: در یک پرس و جوی بازگشتی، یک سرویس گیرنده DNS نیاز دارد که یک سرور DNS (معمولاً یک حل کننده بازگشتی DNS) در صورتی که حل کننده نتواند رکورد را پیدا کند، با رکورد منبع درخواستی یا یک پیام خطا به مشتری پاسخ دهد.
  2. کوئری تکرار شونده: در این شرایط، سرویس گیرنده DNS به سرور DNS اجازه می دهد بهترین پاسخی را که می تواند، ارائه دهد. اگر کوئری سرور DNS با نام پرس و جو مطابقت نداشته باشد، ارجاع به سرور DNS معتبر برای سطح پایین تری از فضای نام دامنه را برمی گرداند. سپس مشتری DNS یک پرس و جو به آدرس ارجاع می دهد. این فرآیند با سرورهای DNS اضافی در زنجیره پرس و جو ادامه می یابد تا زمانی که یک خطا یا مهلت زمانی رخ دهد.
  3. کوئری غیر بازگشتی: معمولاً این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک سرویس گیرنده حل کننده DNS از سرور DNS برای رکوردی که به آن دسترسی دارد یا به دلیل معتبر بودن رکورد یا وجود رکورد در حافظه پنهان آن به آن دسترسی دارد، پرس و جو می کند. به طور معمول، یک سرور DNS برای جلوگیری از مصرف پهنای باند اضافی و بارگذاری در سرورهای بالادست، سوابق DNS را کش می کند.

جمع بندی

DNS به عبارتی مترجم و متصل کننده ما به دنیای باینری صفر و یک است. واسطه ای که می داند ما انسان ها فقط با حروف خودمان ارتباط برقرار می کنیم و اینترنت هم چیزی به جز صفر و یک را نمی فهمد و می آید تا الفبای ما را به اعداد طولانی ماشینی تبدیل و دسترسی مان را به شبکه جهانی وب مهیا سازد. اما مباحثی مانند DNS از جمله مباحث پیچیده در دنیای آی تی و شبکه هستند و فهمیدن آنها شاید کمی سخت باشد. به هر رو در این مقاله سعی کردیم خیلی مختصر و ساده بفهمیم DNS چیست و چگونه کار می کند.

ایتانت بزرگترین ارائه دهنده سرویس پر سرعت اینترنت مخابرات و اینترنت فیبر نوری ftth در ایران می باشد. در صورت نیاز می توانید از صفحات قیمت اینترنت و شارژ اینترنت نیز اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین در صفحه اخذ نمایندگی سرویس اینترنت نیز می توانید درخواست خود را برای دریافت نمایندگی و همکاری با ما ارسال نمایید!

مقالات مشابه

مک آدرس که مخفف آدرس کنترل دسترسی رسانه Media Access Control (MAC) است، رشته ای از کاراکترها است که دستگاهی را در شبکه شناسایی می کند. این آدرس به یک دستگاه اتصال کلیدی در رایانه شما به نام کارت رابط

پینگ (Ping) یک ابزار خط فرمان است که تقریباً در هر سیستم عاملی با اتصال شبکه موجود بوده و به عنوان یک تست برای دیدن اینکه آیا یک دستگاه شبکه قابل دسترسی است یا خیر عمل می کند. دستور ping یک درخواست

اینترنت اشیا (IoT) اصطلاحی فراگیر برای تعداد فزاینده ای از وسایل الکترونیکی است که برای ارسال داده، دریافت دستورالعمل یا هر دو به اینترنت متصل می شوند. طیف فوق‌العاده گسترده‌ای از «چیزها» وجود دارد که

اینترنت 5G جدیدترین تکرار فناوری سلولی است که برای افزایش سرعت و پاسخگویی شبکه های بی سیم مهندسی شده است. با نت 5G ، داده‌هایی که از طریق اتصالات پهن باند بی‌سیم منتقل می‌شوند می‌توانند با سرعت‌های

نظرات یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

×
درخواست های من
درخواست های مشاور
افزایش اعتبار کیف پول بستن
لطفا مبلغ مورد نظر را وارد نمایید
تومان