ssl چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده : مدیر پرتال ایتانت     دسته بندی : شبکه

برای اینکه بدانیم ssl چیست ابتدا باید بدانیم که SSL مخفف Secure Sockets Layer است و به طور خلاصه، فناوری استاندارد برای ایمن نگه داشتن اتصال اینترنتی و محافظت از هرگونه داده حساسی است که بین دو سیستم ارسال می شود. همچنین اس ال ال از خواندن و تغییر هرگونه اطلاعات منتقل شده از جمله اطلاعات شخصی احتمالی توسط مجرمان جلوگیری می کند. این دو سیستم می توانند سرور و کلاینت (مثلاً وب سایت خرید و مرورگر) یا سرور به سرور (مثلاً یک برنامه کاربردی با اطلاعات شناسایی شخصی یا با اطلاعات حقوق و دستمزد) باشند.

این کار با اطمینان از این که هر داده ای که بین کاربران و سایت ها یا بین دو سیستم منتقل می شود، خواندن آن غیرممکن باشد، انجام می پذیرد. SSL از الگوریتم‌های رمزنگاری برای ناخوانا شدن داده‌ها در حین انتقال استفاده می‌کند و از خواندن آن‌ها هنگام ارسال از طریق اتصال توسط هکرها جلوگیری می‌کند. این اطلاعات می تواند هر چیزی حساس یا شخصی شامل شماره کارت اعتباری و سایر اطلاعات مالی، نام ها و آدرس ها باشد.

فرق tls و ssl چیست؟

یکی دیگر از  پروتکل های امنیتی برای وبسایت ها، TSL نام دارد. اما این پروتکل چیست و فرقش با ssl چیست؟ TLS (امنیت لایه حمل و نقل) فقط یک نسخه به روز شده و ایمن تر از SSL است. بسیاری از ارائه دهندگان SSL نیز از این پروتکل جدید استفاده می کنند و عمدتا TSL را با همان نام SSL به مشتریانشان می فروشند. امنیت لایه حمل و نقل (TLS) پروتکل جانشین SSL است. TLS نسخه بهبود یافته SSL است. این سیستم تقریباً مانند SSL عمل می کند و از رمزگذاری برای محافظت از انتقال داده ها و اطلاعات استفاده می کند. این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر در صنعت استفاده می شوند، اگرچه SSL هنوز به طور گسترده استفاده می شود.

https در پروتکل ssl چیست؟

عبارت HTTPS هنگامی در URL ظاهر می شود که یک وب سایت توسط گواهی SSL ایمن شده باشد. در این صورت با کلیک بر روی نماد قفل در نوار مرورگر می‌توانید جزئیات گواهی شامل مرجع صادرکننده و نام شرکت صاحب وب‌سایت را مشاهده کنید. یک گواهی SSL در سمت سرور نصب شده است، اما نشانه های بصری در مرورگر وجود دارد که می تواند به کاربران بگوید که توسط SSL محافظت می شوند. اولاً، اگر SSL در سایت وجود داشته باشد، کاربران به جای http:// عبارت https:// را در ابتدای آدرس وب مشاهده خواهند کرد. بسته به سطح اعتبارسنجی که به کسب و کار داده می شود، اتصال ایمن ممکن است با وجود نماد قفل یا سیگنال نوار آدرس سبز نشان داده شود. گوگل سالهاست که HTTPS یا SSL را برای مهم می داند و می گوید این پروتکل باید در همه جای وب استفاده شود. از این رو از سال 2014، موتور جستجو گوگل به وب‌سایت‌های ایمن رتبه بهتری می دهد و این یکی از دلایلی است که وجود SSL روی سایت شما را حیاتی می کند.

گواهی SSL چگونه کار می کند؟

حال که می دانیم ssl چیست، بهتر است چگونگی کار کردن آن را نیز بدانیم. در این باره اصل اساسی این است که وقتی یک گواهی SSL را روی سرور خود نصب می کنید و مرورگر به آن متصل می شود، وجود گواهی SSL ، پروتکل SSL (یا TLS) را فعال کرده و اطلاعات ارسال شده بین سرور و مرورگر (یا بین آنها) را رمزگذاری می کند.

SSL مستقیماً در بالای پروتکل کنترل انتقال (TCP) عمل کرده و به طور موثر به عنوان یک پوشش ایمنی کار می کند. این امر اجازه می دهد تا لایه های پروتکل بالاتر بدون تغییر باقی بمانند و در عین حال اتصال ایمن را فراهم کنند. بنابراین در زیر لایه SSL، سایر لایه های پروتکل قادر به عملکرد عادی هستند.

اگر یک گواهی SSL به درستی استفاده شود، تنها چیزی که مهاجم می تواند ببیند این است که کدام IP و پورت متصل است و تقریباً چه مقدار داده ارسال می شود. آنها ممکن است بتوانند اتصال را قطع کنند، اما هم سرور و هم کاربر می توانند بفهمند که این کار توسط شخص ثالث انجام شده است. با این حال، هکرها قادر به رهگیری هیچ اطلاعاتی نخواهند بود. هکر ممکن است بتواند بفهمد کاربر به کدام نام میزبان متصل است، اما نه بقیه URL. در نتیجه همانطور که اتصال رمزگذاری شده است، اطلاعات مهم امن باقی می مانند.

مراحل کارکرد یک SSL به شکل زیر است:

  • SSL پس از برقراری ارتباط TCP شروع به کار می کند و آنچه را که SSL handshake نامیده می شود آغاز می کند.
  • سرور گواهینامه خود را به همراه تعدادی مشخصات (از جمله اینکه کدام نسخه SSL/TLS و کدام روش های رمزگذاری استفاده شود و غیره) برای کاربر ارسال می کند.
  • سپس کاربر اعتبار گواهی را بررسی می کند و بالاترین سطح رمزگذاری که می تواند توسط هر دو طرف پشتیبانی شود را انتخاب می کند و با استفاده از این روش ها یک ارتباط امن را شروع می کند. تعداد زیادی از روش‌ها با نقاط قوت مختلف موجود است که به آنها مجموعه‌های رمزی می‌گویند.
  • برای تضمین یکپارچگی و صحت همه پیام‌های منتقل شده، پروتکل‌های SSL و TLS همچنین شامل یک فرآیند احراز هویت با استفاده از کدهای احراز هویت پیام (MAC) می‌شوند. همه اینها طولانی و پیچیده به نظر می رسد اما در واقعیت تقریباً آنی انجام می شوند.

موارد نیاز به ssl چیست؟

این واقعیت که گوگل برای HTTPS در سرتاسر اهمیت قائل است و سایت هایی را که دارای گواهینامه SSL هستند اولویت بندی می کند، احتمالاً نشان می دهد که چقدر SSL مورد نیاز است، اما در اینجا دلایل مهم دیگری هم برای دریافت گواهینامه SSL آورده ایم:

  • خرید مطمئن : طبق گزارش Business Insider، 74 درصد از سبدهای خرید یک سایت فروشگاهی رها شده باقی می مانند. اما تا 64 درصد از این سبدهای رها شده را می توان با ایجاد امنیت و جریان بهتر پرداخت، بازیابی کرد. بسیاری از این 64 درصد اگر بدانند منطقه تسویه‌حساب امن است، احتمالاً خرید خود را تکمیل می‌کنند. این عددی نیست که کسب‌وکارها بتوانند نادیده بگیرند. حتی اگر آنها فقط از SSL برای امنیت پرداخت خود استفاده کنند، ارزشش را دارد.
  • ارائه عضویت : اگر سایت‌ها عضویت یا هر چیزی را ارائه می‌دهند که شامل جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل و سایر اطلاعات حساس باشد، SSL ایده خوبی است. حفظ امنیت اطلاعات مشتری تا حد امکان همیشه معقول است.
  • استفاده از فرم های اطلاعات : همین امر در صورت استفاده از هر نوع فرمی که در آن کاربران اطلاعات، اسناد یا تصاویر را ارسال می کنند، صدق می کند.

چگونه ssl را فعال کنیم؟

احتمالا هدف بسیاری از شما از اینکه بدانید ssl چیست و چگونه کار می کند، این است که تصمیم گرفته اید آن را روی وبسایت خودتان فعال کنید. برای همین در این قسمت به چگونگی فعال کردن آن در پنل هاست cPanel می پردازیم.

نکته: از آنجایی که گواهی‌های SSL به نام‌های دامنه خاصی گره خورده‌اند، نمی‌توانید به سادگی گواهی SSL را که با یک دامنه ثبت کرده‌اید به سروری برای نام دامنه دیگری منتقل کنید. این گواهی تنها بر روی نام دامنه ای کار می کند که در ابتدا برای آن خریداری شده است. اگر به گواهینامه SSL در نام دامنه دیگری نیاز دارید، باید یک گواهی SSL جدید برای آن خریداری کنید.

1. روی SSL/TLS زیر Security در cPanel کلیک کنید.

2. در قسمت Install and Manage SSL for your site (HTTPS)، روی Manage SSL sites کلیک کنید.

3. در بخش Install an SSL Website، بر روی Browse Certificates کلیک کنید.

4. گواهی SSL را برای فعال کردن انتخاب کنید. پس از آماده شدن، روی Use Certificate کلیک کنید.

5. گواهی رمزگذاری شده در کادر متنی Certificate (CRT) ظاهر می شود.

6. اگر کلید خصوصی را در سی پنل تولید کرده باشید، به صورت خودکار به کادر متنی کلید خصوصی (KEY) اضافه می شود. اگر یک گواهی SSL از قبل موجود را فعال می کنید، باید کلید خصوصی گواهی را در اینجا بچسبانید. مطمئن شوید که خطوط آغاز و پایان را درج کرده اید.

7. بسته CA (مرجع صدور گواهی) را در فیلد متنی بسته مرجع گواهی (CA BUNDLE) قرار دهید. مطمئن شوید که خطوط آغاز و پایان را درج کرده اید.

8. پس از آماده شدن، روی نصب گواهی کلیک کنید.

تأییدی مبنی بر اینکه گواهی SSL با موفقیت نصب شده است را مشاهده خواهید کرد. اکنون وب سایت شما باید از طریق https://yourdomain.com قابل دسترسی باشد. همچنین می بینید که وب سایت ایمن شما به جدول مدیریت وب سایت های SSL نصب شده اضافه شده است.

جمع بندی sll چیست

سعی کردیم در این مقاله ببینیم ssl چیست و چگونه کار می کند و همچنین میزان اهمیت آن برای سایت ها را دانستیم. حال دیگر تصمیم شماست که این گواهی ایمنی را روی سایت یا فروشگاه خود فعال کنید یا به همین حالت ناایمن ادامه دهید. اما از آنجایی که گواهی SSL نه تنها برای گوگل که برای عمده کاربران اینترنت هم مهم شده است، توصیه این است که هرچه زودتر به روزترین نسخه SSL را روی سایت خود فعال کنید.

ایتانت بزرگترین ارائه دهنده سرویس پر سرعت اینترنت مخابرات و اینترنت فیبر نوری ftth در ایران می باشد. در صورت نیاز می توانید از صفحات قیمت اینترنت و شارژ اینترنت نیز اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین در صفحه اخذ نمایندگی سرویس اینترنت نیز می توانید درخواست خود را برای دریافت نمایندگی و همکاری با ما ارسال نمایید!

 

مقالات مشابه

مک آدرس که مخفف آدرس کنترل دسترسی رسانه Media Access Control (MAC) است، رشته ای از کاراکترها است که دستگاهی را در شبکه شناسایی می کند. این آدرس به یک دستگاه اتصال کلیدی در رایانه شما به نام کارت رابط

پینگ (Ping) یک ابزار خط فرمان است که تقریباً در هر سیستم عاملی با اتصال شبکه موجود بوده و به عنوان یک تست برای دیدن اینکه آیا یک دستگاه شبکه قابل دسترسی است یا خیر عمل می کند. دستور ping یک درخواست

اینترنت اشیا (IoT) اصطلاحی فراگیر برای تعداد فزاینده ای از وسایل الکترونیکی است که برای ارسال داده، دریافت دستورالعمل یا هر دو به اینترنت متصل می شوند. طیف فوق‌العاده گسترده‌ای از «چیزها» وجود دارد که

اینترنت 5G جدیدترین تکرار فناوری سلولی است که برای افزایش سرعت و پاسخگویی شبکه های بی سیم مهندسی شده است. با نت 5G ، داده‌هایی که از طریق اتصالات پهن باند بی‌سیم منتقل می‌شوند می‌توانند با سرعت‌های

نظرات یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

امیر محمد خجسته 21 دی 1401
سلام ممنون از مقاله خوبتون SSL در سئو هم تاثیر بشدت زیادی داره بنظرم با توجه به آپدیت های اخیر گوگل
×
درخواست های من
درخواست های مشاور
افزایش اعتبار کیف پول بستن
لطفا مبلغ مورد نظر را وارد نمایید
تومان