سرور مجازی (VPS) چیست؟

نویسنده : مدیر پرتال ایتانت     دسته بندی : شبکه

در ابتدای جستجوی اینکه سرور مجازی چیست، باید بدانیم که VPS مخفف Virtual Private Servers است که معنای سرور خصوصی مجازی می دهد و ما به آن سرور مجازی می گوییم. به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده ها و فایل های تشکیل دهنده وب سایت شما را ذخیره می کند. هنگامی که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود تایپ می کند، آن رایانه قدرتمند وب سایت شما را به صفحه جستجوگر ارائه می دهد.

حال سرور مجازی چیست؟ سرور مجازی VPS از فناوری مجازی سازی برای تقسیم سرور قدرتمندی که در مورد آن صحبت کردیم به چندین سرور مجازی استفاده می کند. به عبارتی، این یک قطعه سخت افزار فیزیکی است که می تواند مانند چندین سرور جداگانه عمل کند. کلمه خصوصی یا همان Private نیز به این معناست که سرور مجازی شما، فقط برای شما رزرو شده است. بنابراین مجبور نیستید RAM، CPU یا هر داده ای را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

VPS چگونه کار می کند؟

تا اینجا تقریبا فهمیدیم سرور مجازی چیست. اما این سرور چگونه کار می کند؟ میزبانی VPS تجربه یک سرور اختصاصی را شبیه سازی می کند. حتی اگر شما سرور فیزیکی را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارائه دهنده میزبانی وب شما با استفاده از فناوری مجازی سازی، یک لایه مجازی در بالای سیستم عامل (OS) سرور نصب می کند. با جدا کردن سرور به محفظه های جداگانه با دیوارهای مجازی، این لایه به هر کاربر اجازه می دهد تا سیستم عامل و نرم افزار خود را نصب کند. از آنجایی که VPS فایل های شما را از سایر کاربران در سطح سیستم عامل جدا می کند، در واقع یک سرور خصوصی است. این بدان معنی است که وب سایت شما در یک ظرف امن با منابع سرور تضمین شده نگهداری می شود. در نتیجه حافظه RAM، فضای دیسک، هسته های CPU و غیره با دیگران به اشتراک گذاشته نمی شود.

مقایسه سرور مجازی VPS با هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

برای درک واقعی نحوه عملکرد vps چیست و اینکه ویژگی های سرور مجازی چیست، مهم است که با برخی از اصول میزبانی وب، از جمله سایر برنامه های رایج آشنا شوید. در اینجا یک تفکیک مختصر از تفاوت های بین میزبانی مشترک، اختصاصی و VPS ارائه شده است.

1. هاست اشتراکی

هاست اشتراکی رایج ترین شکل میزبانی وب است و برای بسیاری از صاحبان وب سایت های جدید به خوبی کار می کند. هنگامی که یک برنامه میزبانی مشترک خریداری میکنید، منابع کلیدی مانند CPU، RAM و فضای هارد دیسک را با سایر صاحبان وب سایت با استفاده از همان سرور به اشتراک می گذارید. بیایید از یک قیاس استفاده کنیم تا درک این مفهوم را کمی آسانتر کنیم. یک سرور اشتراکی را به عنوان یک مجتمع آپارتمانی بزرگ در نظر بگیرید که واحدهای آن توسط صاحبان وب سایت های دیگر اجاره می شوند. همه شما به مکانی برای زندگی نیاز دارید - درست مانند فایل های وب سایت خود - اما خرید یک خانه بزرگ برای نیازهای شما بسیار گران تمام می شود. حال به اشتراک گذاشتن مناطق مشترک و تاسیسات مانند پارکینگ، حیاط، تاسیسات گرمایشی و ... در یک بلوک آپارتمانی به کاهش هزینه ها کمک می کند و همین امر در مورد هاست اشتراکی نیز صادق است.

اما هاست اشتراکی چند جنبه منفی دارد که مربوط به همین اشتراکی بودن آن است. به عنوان مثال، اگر شخص دیگری در سرور اشتراکی شما جهش زیادی در ترافیک داشته باشد، این می تواند بر عملکرد وب سایت شما تاثیر بگذارد. با این حال، اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی می کنید و حجم ترافیک زیادی ندارید، میزبانی مشترک یک راه عالی برای شماست.

2. هاست اختصاصی

هاست اختصاصی برعکس هاست اشتراکی است. به جای ادغام منابع (و به اشتراک گذاشتن هزینه ها) با دیگر صاحبان وب سایت، هاست است که فقط برای وب سایت شما رزرو شده. تنها نکته مهم این است که گران تر درمی آید، اما شما 100٪ بر منابع خود کنترل دارید و می توانید آن را برای رفع نیازهای خود سفارشی کنید. این نوع بسته میزبانی برای وب سایت هایی با نیازهای فنی قوی کارایی دارد. به عنوان مثال، هاست اختصاصی می تواند برای شما مناسب باشد اگر:

  1. روزانه حجم زیادی از ترافیک را دریافت می کنید.
  2. باید سیستم عامل مخصوص خود را نصب کنید.
  3. هزاران تراکنش مالی را انجام می دهید.
  4. وب سایت شما به نرم افزار سفارشی نیاز دارد.

3. میزبانی VPS

حال ویژگی و مختصات سرور مجازی چیست. پاسخ اینجاست که هاست VPS کاملاً بین مدل اشتراکی و اختصاصی قرار می گیرد. به عبارتی وقتی VPS را انتخاب می‌کنید، وب‌سایت‌های دیگری با سخت‌افزار مشابه شما میزبانی می‌شوند. اما وب سایت شما تنها دامنه ای است که به بخش مجازی خاص شما اختصاص داده شده است. و این بدان معنی است که شما سیستم عامل، فضای ذخیره سازی اختصاصی، CPU قدرتمند، رم مقیاس پذیر و پهنای باند نامحدود خود را دریافت می کنید و وبسایت های دیگر روی هاست شما تاثیری نمی گذارند.

با یک VPS، بسیاری از مزایای سرور اختصاصی را با قیمتی مقرون به صرفه دریافت می کنید. به طور خلاصه، میزبانی VPS می تواند پول بیشتری برایتان پس انداز کند.

مزایا و معایب سرور مجازی چیست؟

حال بیایید ببینیم مزایا و معایب سرور مجازی چیست تا بتوانیم با دید بهتری نسبت به انتخاب آن اقدام کنیم.

مزایا

  • سریعتر و قابل اعتمادتر از یک سرور میزبانی مشترک است.
  • از آنجایی که منابع سرور مانند حافظه یا قدرت پردازش تضمین شده است، نوسانات حداقلی در منابع موجود وجود دارد.
  • مشکلات و افزایش ترافیک سایر کاربران سرور بر سایت شما تاثیر نمیگذارد.
  • شما دسترسی کامل (root) به سرور خود دارید.
  • از حریم خصوصی بهتری برخوردار هستید. چراکه فایل ها و پایگاه داده های شما از سایر کاربران سرور تفکیک شده است.
  • یک سرویس با مقیاس آسان است. به این معنی که هرچه وب سایت شما رشد می کند، می توانید به راحتی منابع سرور خود (RAM، CPU، فضای دیسک، پهنای باند و غیره) را ارتقا دهید.

معایب

  • گرانتر از هاست اشتراکی است.
  • راه اندازی VPS به دانش فنی بیشتری نیاز دارد. اگرچه آموزش های زیادی به صورت آنلاین موجود است.
  • مدیریت سرور از نظر فنی بیشتر از برنامه های اشتراکی یا ابری به زمان و دانش نیاز دارد.
  • سرورهایی که به درستی پیکربندی نشده اند ممکن است با آسیب پذیری های امنیتی بیشتری مواجه شوند.

موارد نیاز به سرور مجازی چیست؟

بهترین راه برای ارزیابی اینکه آیا نیاز به ارتقا به سرور مجازی VPS دارید یا خیر این است که وب سایت خود را بررسی کنید. در اینجا به هشت نکته درباره این موضوع می پردازیم:

1. به دلیل امنیت بیشتر

اگر به ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، قابلیت‌های نظارت پیشرفته، فضای پشتیبان بیشتر، قابلیت اطمینان برای پرداخت هرگونه پرداخت آنلاین نیاز دارید، ممکن است بخواهید VPS را در نظر بگیرید. با VPS، منابع قابل اعتمادی دریافت می کنید و می توانید روی ویژگی های امنیتی درجه یک حساب کنید.

2. حجم بالای ترافیک

اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید و ترافیک زیادی دریافت نمی کنید، میزبانی اشتراکی راه حل ایده آلی است. با این حال، اگر مخاطبان وب سایت شما به طور مداوم در حال رشد هستند، بهتر است هاست را ارتقا دهید. چرا که نمی خواهید خطر کندی وب سایت را به جان بخرید. پس اگر پیش‌بینی می‌کنید تعداد بازدیدکنندگان افزایش می یابد، سرور مجازی تهیه کنید.

3. کند بودن سایت

هاست اشتراکی برای وب سایت هایی که از مقدار زیادی رم استفاده می کنند، مناسب نیست. همانطور که وب سایت شما رشد می کند و محتوای بیشتر و بیشتری اضافه می کنید، افزایش زمان بارگذاری وب سایت خود را مشاهده خواهید کرد. این امر نشان دهنده این است که شما در حال به حداکثر رساندن محدودیت های هاست خود هستید. ارتقاء به VPS شما را قادر می سازد تا وب سایت خود را بدون نگرانی در مورد زمان بارگذاری، به روز کنید.

4. راه اندازی فروشگاه آنلاین

لحظه ای که برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین برنامه ریزی می کنید، لحظه ای است که باید برنامه هاست خود را ارتقا دهید. چرا؟ زیرا با VPS، شما یک سرور مجازی امن و اختصاصی دارید که در آن احتمال گذراندن تست انطباق PCI بیشتر است. اگر پرداخت را در وب‌سایت خود از طریق درگاه پرداخت انجام می دهید، پس باید هر کاری که می‌توانید برای اطمینان از امنیت اطلاعات مالی مشتریان خود انجام دهید. از آنجایی که VPS از میزبانی مشترک امن تر است، برای وب سایت های تجارت الکترونیک گزینه بهتری محسوب می شود.

5. نیاز به نصب نرم افزار سفارشی

اما موارد دیگر نیاز به سرور مجازی چیست؟ هاست اشتراکی برای صاحبان وب سایت هایی که سایت خود را با وردپرس یا سایر سیستم های مدیریت محتوای رایج می سازند عالی است. با این حال، اگر به نقطه‌ای رسیدید که نیاز به نصب نرم‌افزار سفارشی، استفاده از پیکربندی سرور سفارشی یا هر برنامه‌نویسی پیشرفته دیگری دارید، در این صورت یک هاستی می‌خواهید که کنترل بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال برنامه های مالیاتی استاندارد، صورتحساب، حسابداری و سایر برنامه های یکپارچه، نیاز به در دسترس بودن سرور شبانه روزی و همچنین اینترنت پرسرعت دارند. برای اجرای موفقیت آمیز این برنامه ها، به یک VPS یا یک حساب میزبانی اختصاصی نیاز دارید.

اگر روی یک سرور اشتراکی کار می‌کنید، می فهمید که اقدامات پیشرفته ممنوع هستند یا اینکه برنامه ها، پشتیبانی لازم برای عملکرد صحیح را ندارند. در نتیجه باید سرور مجازی VPS بگیرید و تنظیمات خود را اجرا کنید.

6. خطاهای سرور

آیا اغلب با خطاهای «سرویس در دسترس نیست»، خطاهای 50X یا «خطای سرور داخلی» مواجه می شوید؟ وقتی خطاها را می بینید، به احتمال زیاد مشتریان بالقوه شما نیز آنها را می بینند. پس اگر یک تجارت آنلاین دارید، با راه اندازی وبسایت روی یک سرور مجازی، از این خطا ها جلوگیری کنید.

7. بودجه کم

در حالی که یک بسته میزبانی اختصاصی می تواند بسیاری از مشکلات موجود در این لیست را برطرف کند، مهم است که به یاد داشته باشید که یک برنامه اختصاصی گزینه بسیار گران‌تری است. اگر نیاز به بهبود پهنای باند، افزایش امنیت و دریافت رم بیشتر دارید، مقرون به صرفه ترین گزینه این است که سرور مجازی VPS را انتخاب کنید.

8. ارائه خدمات ساخت وبسایت

آیا ساختن وب سایت برای مشتریان خود بخشی از کار شماست؟ با VPS، می‌توانید تعداد نامحدودی دامنه را میزبانی کنید و در عین حال مطمئن شوید که RAM کافی برای عملکرد صحیح هر سایت دارید.

نکات انتخاب بهترین سرور مجازی چیست؟ (راهنمای خرید سرور مجازی)

اکنون که می دانید VPS چیست و چه زمانی باید آن را ارتقا دهید، بیایید در مورد آنچه که یک VPS عالی را ایجاد می کند، صحبت کنیم و بدانیم نکات انتخاب یک سرور مجازی چیست.

نحوه مدیریت سرور مجازی

هنگام انتخاب هاست VPS، معمولاً دو گزینه برنامه دارید:

سرویس VPS خود مدیریتی یا همان Self-Managed

سرویس VPS مدیریت شده یا همان Managed

اگر سرویس خود مدیریتی را انتخاب می کنید، به این معنی است که می خواهید خودتان آن را مدیریت کنید. در نتیجه باید با مدیریت سرور، عیب یابی و مدیریت برنامه ها، نرم افزارها و سرویس های نصب شده روی VPS آشنا باشید.

اما اگر با این مهارت‌های ادمینی آشنا نیستید یا فقط می‌خواهید شرکت میزبان شما از آن مراقبت کند، انتخاب یک برنامه VPS مدیریت شده گزینه مناسبی است.

لینوکس یا ویندوز

انتخاب شما برای سیستم عامل سرور مجازی چیست. شاید پاسخ این سوال برایتان واضح باشد. اما به هر حال مطمئن شوید بسته هاستی که انتخاب می کنید با سیستم عامل شما سازگار است. چراکه برای مثال برخی ارائه دهندگان هاست، میزبانی ویندوز را ارائه نمی دهد.

قابلیت اطمینان

یکی از نکات مهم در انتخاب VPS این است که بدانید رتبه آپ تایم آن سرور مجازی چیست. سرویس میزبانی VPS که انتخاب می کنید باید دارای رتبه آپتایم 99.5٪ و بالاتر باشد. هر چیزی کمتر از این مقدار، غیرقابل قبول است. در نتیجه از آنجایی که این نکته برای روی سرعت و کیفیت سایت شما اثرگذار است، همیشه به آن توجه کنید.

سخت افزار

هنگام خرید یک بسته میزبانی VPS، مطمئن شوید که ارائه‌دهنده خدمات شما جدیدترین و بهترین سخت‌افزار، از جمله درایوهای حالت جامد (SSD) را ارائه می‌دهد. SSD اجرای برنامه های پرسرعت را تا حدی به دلیل نبود قطعات متحرک آسان می کند.

پشتیبانی 24/7 مشتری

خطر به اصطلاح Down شدن سایت و دیگر خطاهای دسترسی به هاست همیشه وجود دارد. بنابراین مطمئن شوید، شرکتی که از آن سرور مجازی را خریداری می کنید، پشتیبانی 7 روزه و 24 ساعته داشته باشد. چرا که حتی اگر تنها برای یک ساعت مشکلی در هاست سایت شما وجود داشته باشد، می تواند ضررهای مالی زیادی به شما وارد کند.

سرویس پشتیبان گیری (بکاپ)

از دست رفتن اطلاعات و محتویات سایت در هنگام به روز رسانی ها یا اصلاحات، یک اتفاق بسیار رایج است و ممکن است برای شما هزینه، زمان و بیش از چند تار موی خاکستری هزینه داشته باشد. پس اطمینان حاصل کنید که هنگام خرید سرویس VPS، ارائه دهنده ای را انتخاب می کنید که پشتیبان گیری یا به اصطلاح بکاپ گیری آسانی دارد.

تفاوت vpn و vps چیست؟

یکی از سوالات رایج و مهم بسیاری از افراد، این است که تفاوت بین vpn و vps چیست؟ پاسخ این است که اگرچه هر دو در دنیای آنلاین مفید هستند، اما بسیار متفاوت اند. به طور خلاصه، یک سرور مجازی (VPS) به شما امکان می دهد یک فضای مجازی را برای میزبانی وب سایت ها و برنامه ها با کنترل بیشتری نسبت به یک سرور مشترک معمولی اجاره کنید. اما یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) فعالیت آنلاین شما را رمزگذاری می کند و به شما امکان می دهد به صورت خصوصی در اینترنت جستجو کنید و اطلاعات شخصی خود را ایمن کنید. به عبارتی دیگر، سرور مجازی ابزاری است برای میزبانی وبسایت و VPN ابزاری است برای ایمن سازی حضور در اینترنت یا دور زدن فیلترها. در نتیجه این دو ابزار را هیچگاه مثل هم ندانید. هرچند برخی افراد به دلیل اینکه بسیاری از سرورهای مجازی در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند، از آن به عنوان وی پی ان هم استفاده می کنند. اما این کارایی اصلی سرور مجازی نیست.

سرور مجازی رایگان

اگر به دنبال سرورهای مجازی رایگان هستید، باید این نکته را هشدار دهیم که بسیاری از آنها نا ایمن و نامعتبر هستند. چراکه نگهداری، تعمیرات و ایجاد سرور در همه جای دنیا بسیار هزینه بر است و هیچ کس آن را به صورت رایگان در اختیار شما قرار نمی دهد. مگر اینکه بخواهد اطلاعات سایت شما را بدزدد. اما برخی ارائه دهندگان VPS یک حالت آزمایشی 30 روزه دارند که به شما امکان تست کردن را می دهد تا اگر از آن خوشتان آمد، هزینه های بعدی را پرداخت کنید.

جمع بندی

اکنون که به آخر این مطلب رسیدید، تا حدود زیادی می دانید که سرور مجازی چیست و چه کاربردها و ویژگی هایی دارد. حال اگر وبسایتی دارید که می خواهید آن را ارتقاء دهید، یا به تازگی می خواهید سایتی راه اندازی کنید، برای میزبانی آن VPS را جزو گزینه های اصلی قرار دهید. چراکه مزایای آن بسیار بیشتر از معایب اش است و می تواند سایت شما را سریع و ایمن کند.

ایتانت بزرگترین ارائه دهنده سرویس پر سرعت اینترنت مخابرات و اینترنت فیبر نوری ftth در ایران می باشد. در صورت نیاز می توانید از صفحات قیمت اینترنت و شارژ اینترنت نیز اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین در صفحه اخذ نمایندگی سرویس اینترنت نیز می توانید درخواست خود را برای دریافت نمایندگی و همکاری با ما ارسال نمایید!

مقالات مشابه

مک آدرس که مخفف آدرس کنترل دسترسی رسانه Media Access Control (MAC) است، رشته ای از کاراکترها است که دستگاهی را در شبکه شناسایی می کند. این آدرس به یک دستگاه اتصال کلیدی در رایانه شما به نام کارت رابط

پینگ (Ping) یک ابزار خط فرمان است که تقریباً در هر سیستم عاملی با اتصال شبکه موجود بوده و به عنوان یک تست برای دیدن اینکه آیا یک دستگاه شبکه قابل دسترسی است یا خیر عمل می کند. دستور ping یک درخواست

اینترنت اشیا (IoT) اصطلاحی فراگیر برای تعداد فزاینده ای از وسایل الکترونیکی است که برای ارسال داده، دریافت دستورالعمل یا هر دو به اینترنت متصل می شوند. طیف فوق‌العاده گسترده‌ای از «چیزها» وجود دارد که

اینترنت 5G جدیدترین تکرار فناوری سلولی است که برای افزایش سرعت و پاسخگویی شبکه های بی سیم مهندسی شده است. با نت 5G ، داده‌هایی که از طریق اتصالات پهن باند بی‌سیم منتقل می‌شوند می‌توانند با سرعت‌های

نظرات یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

×
درخواست های من
درخواست های مشاور
افزایش اعتبار کیف پول بستن
لطفا مبلغ مورد نظر را وارد نمایید
تومان