رانژه کردن خط تلفن چیست؟

نویسنده : مدیر پرتال ایتانت     دسته بندی : مخابرات

تا قبل از آمدن اینترنت، خطوط تلفن تنها برای تماس گرفتن یا نهایتا فکس فرستادن استفاده می شدند و بار سنگینی روی دوش آنها نبود. تا زمانی که اینترنت آمد و بخش مهمی از این خطوط مسی که کیلومترها زیر زمین کشیده شده را اشغال کرد. در ابتدا اینترنت به اصطلاح Dial-Up که بسیاری از ما با آن خاطره داریم، روی خطوط تلفن آمد. اما مشکل اصلی اش این بود که یا باید به اینترنت وصل می شدی یا از تلفن استفاده می کردی. یعنی وقتی اینترنت وصل بود، تلفن اشغال می شد و وقتی با تلفن تماس میگرفتی، اینترنت قطع می شود. اما نسل بعدی اینترنت یعنی اینترنت ADSL همه چیز را تغییر داد و حالا می توانیم بدون اشغال شدن خط تلفن از اینترنت استفاده کنیم. اما چگونه؟ جواب رانژه خط تلفن است. موضوعی که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم و ببینیم رانژه خط چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

رانژه خط تلفن چیست؟

همانطور که گفته شد، برای اتصال همزمان اینترنت و تلفن، نیاز به رانژه خط تلفن داریم. این کار که توسط شرکت مخابرات انجام می گیرد، یکی از اصلی ترین کارهای فنی برای اتصال خط تلفن شما به اینترنت ADSL است که باعث می شود خط تلفن از حالت صرفا رادیویی خارج شده و بتواند به اصطلاح Data و Voice را همزمان ارسال و دریافت کند. به عبارتی دیگر، شرکت اینترنت مخابرات با رانژه مسیر ارتباطی خط شما را عوض می کند تا کابل تلفن از تجهیزات شرکت خدمات اینترنتی عبور کرده و بتواند هم مکالمه و هم اینترنت را یکجا داشته باشد.

در نتیجه هنگامی که درخواست اتصال اینترنت ADSL می دهید، کارشناسان مخابرات به شما می گویند که باید خط تلفنتان رانژه شود. این کار عمدتا توسط همان کارشناسان انجام شده و بعد از رانژه شدن می توانید از اینترنت پر سرعت بهره مند شوید.

اسپلیتر چیست؟

از آنجایی که با انجام رانژه خط تلفن دیتا و ویس همزمان روی خط شما فعال می شود، لازم است که شما نیز در خانه یا محل کار این دو خط را از یکدیگر جدا کنید. این کار با دستگاهی به نام اسپلیتر یا به اصطلاح عامه نویزگیر انجام می شود. این دستگاه کوچک یک سیم برای اتصال به خط اصلی تلفن و دو پورت برای اتصال مودم و تلفن دارد. با اتصال کابل های مودم و تلفن به پورت های این دستگاه، انتقال داده و مکالمه تفکیک شده و به راحتی انجام می گیرد. حال اگر اسپلیتر وجود نداشته باشد، اینترنت و تلفن با هم تداخل پیدا کرده و همگام مکالمه نویزهای شدیدی به وجود می آید و از این رو به اسپلیتر، نویزگیر هم می گویند.

هزینه رانژه خط تلفن

هزینه رانژه خط تلفن با توجه به تعرفه های مخابرات، هر سال تغییر می کند و شما باید این هزینه را هنگام تماس با مخابرات از کارشناسان این شرکت بپرسید. این هزینه عمدتا پس از رانژه خط، روی قبض تلفن کشیده می شود.

استعلام رانژه خط تلفن

بهترین و راحتترین راه برای استعلام رانژه خط تماس با ارائه دهندگان سرویس اینترنت همچون 2020 است.

رانژه کردن خط تلفن چقدر طول میکشد

عملیات رانژه عمدتا بین یک تا سه روز کاری انجام می شود و نباید بیشتر از این زمان ببرد. اگر سرویس اینترنت خود را مستقیما از مخابرات خریداری کنید، احتمال اینکه رانژه خط زودتر انجام شود، وجود دارد. اما در صورتی که این عملیات بیشتر از 3 روز طول کشید، حتما با سرویس دهنده اینترنت خود تماس گرفته و اگر باز هم مشکل حل نشد، می توانید به سامانه شکایات وزارت ارتباطات مراجعه کنید.

پیگیری رانژه شدن خط تلفن مخابرات

برای پیگیری رانژه شدن خط تلفن نیز تنها باید با شرکت مخابرات یا ارائه دهنده سرویس اینترنت خود تماس بگیرید.

جمع بندی

رانژه خط تلفن مهم ترین و البته نخستین کار برای اتصال اینترنت پر سرعت ADSL برای خطوط تلفن است. به عبارتی عملیات رانژه است که قابلیت انتقال داده را برای خط تلفن فراهم کرده و از طرفی هم انتقال مکالمه و ویس را مختل نمی کند. در نتیجه همیشه قبل از درخواست اینترنت، حتما رانژه بودن یا نبودن خط تلفن را استعلام بگیرید.

ایتانت بزرگترین ارائه دهنده سرویس پر سرعت اینترنت مخابرات و اینترنت فیبر نوری ftth در ایران می باشد. در صورت نیاز می توانید از صفحات قیمت اینترنت و شارژ اینترنت نیز اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین در صفحه اخذ نمایندگی سرویس اینترنت نیز می توانید درخواست خود را برای دریافت نمایندگی و همکاری با ما ارسال نمایید!

مقالات مشابه

اگر برای شارژ اینترنت مخابرات همیشه نیاز به اپراتور یا فردی دارید که این کار را برایتان انجام دهد، در این مقاله همراه ما باشید تا راه های مختلف شارژ اینترنت مخابرات که خودتان می توانید به راحتی طی

ابتدا بیایید ببینیم عبارت مخفف شده adsl چیست. Asymmetric digital subscriber line یا همان «خط مشترک دیجیتال نامتقارن» فناوری نوینی است که ما آن را به نام adsl می شناسیم. Adsl  به عبارتی

نظرات یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

×
درخواست های من
درخواست های مشاور
افزایش اعتبار کیف پول بستن
لطفا مبلغ مورد نظر را وارد نمایید
تومان